Vertaal

donderdag 23 juli 2015

De 99 e Vierdaagse van Nijmegen is vandaag al aan zijn 3e dag bezig !

Ik ben van geboorte een Nijmeegse , en heb dus heel wat keren de Vierdaagse meegemaakt .
Ik weet nog heel goed dat ik een dag bij een schoolvriendinnetje was waar de Vierdaagse langs kwam  , de Groenewoudseweg  !
Wij onderbraken ons spel om even naar de lopers te kijken!
Hadden tijd genoeg om limonade te drinken tussen de voorbij komende groepjes  lopers door.
Later fietsten we , vooral de derde dag een heel eind mee . Dat kon toen nog allemaal !
Achter de kijkers op de stoep* liepen * de snelwandelaars ; tot ons groot plezier!
Want je mag echt alleen *wandelen* en geen trucjes toepassen om op en andere manier de afstand af te leggen . Zij mochten dan ook niet op de weg lopen .
Een journalist kopte in 1937 in de krant :* Komen er te veel deelnemers?*
Hij constateert dat  : nu  het aantal deelnemers de 4000 is gepasseerd , het toch wel erg vol wordt op de wandelwegen ................. .
Dit jaar zouden ze  gaan starten met 46.000 wandelaars !!!!!!!
Denken jullie dat ik er nog heen ga ?

Hier volgt het al-oude Vierdaagse lied , sinds 1932 :

Natuur gaf ons een motor mee
Van het allerbeste merk
Gaf ons een hart , een longenpaar
Gezond, gaaf , goed en sterk,\\\
En een paar flinke benen,
Een groot geluk op aard ,
Wie die niet leert gebruiken ,
Is niet zo'n motor waard.

Wij loopen de Vierdaagsche mee
Vol levenslust en moed ,
Als goede lopers blijven wij
Altijd op goeden voet !
want wij zijn één voor allen
En allen zijn wij één,
Zo willen wij door  neêrland
En door het leven heen .

Het 2e couplet wordt eigenlijk altijd  gezongen .
Ik ken het eerste couplet ook niet !
Logisch nietwaar?

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te lezen. Ik heb dit jaar voor de tweede keer mee gelopen en ben meteen verslaafd geraakt. Wat een mooi evenement is dat.

    BeantwoordenVerwijderen