Vertaal

woensdag 2 oktober 2019

Gedicht van Willem Wilmink voor zijn vrouw Wobke

Echtpaar in de trein

Met de allerliefste in de trein
kan aangenaam en leerzaam zijn .
De prachtig vormgegeven stoel
geeft allebei een blij gevoel .

Voor 't verre reisdoel kant en klaar
zit ik dus tegenover haar.
De trein maakt zijn vertrouwde geluid
en zij rijdt voor -,ik achteruit ,


We zien dezelfde dingen wel ,
maar ik heel traag en zij heel snel .
Zij kijkt tegen de toekomst aan ,
ik zie wat is voorbijgegaan.

Zo is de huwelijkse staat :
de vrouw ziet wat gebeuren gaat ,
terwijl de man die naast haar leeft
slechts merkt wat zijn beslag al heeft.

Van nieuw begin naar nieuw begin
rijdt zij de wijde toekomst in ,
en ik rij het verleden uit.
En beide aan dezelfde ruit.
             ________
             ________


De gedachte van het vooruit kijken
is kenmerkend voor veel quiltsters.
Altijd weer plannen maken voor
een nog mooiere quilt .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten