Vertaal

maandag 24 juli 2017

Verhaal uit de oude doos .

 De Tour is klaar ! nog wat rondjes rond de Arc en de winnaars op allerlei gebied huldigen .
Toen ik lang geleden mijn diploma huishoudkundige  binnen had en een lange tijd vrij had ,  ging ik een maand werken in een Frans gezin .
Toen was ik 50 franc(van  toen!) rijker .  Mee naar huis nemen?
Niks er van , een week Parijs doen per voet  en ondergrondse !  en heel zuinig lunchen en eten in het hotel voor jonge meisjes ! 
Zo kwamen we dus ook hier , maar er reed toen al zoveel verkeer dat je niet naar de overkant kon
lopen!
Tot wij een vrijend paartje over zagen steken ! Die stapten al kussend  de rijweg op en liepen dus in een rustig regelmatig tempo , richting overkant . De auto's hielden gewoon rekening met ze, remden af op het goeie moment en ze kwamen veilig  aan de overkant!
Ooooh zeiden wij , moet je dat zo doen !
Mijn vriendin en ik gaven elkaar een arm  en hop daar gingen we ! Geen angst tonen , heel beslist , in een laag tempo  verder lopen , niet naar het verkeer kijken , gewoon doorkletsen tegen elkaar en zodoende bereikten wij de overkant en  konden we het graf van de onbekende soldaat van dichtbij zien !
Eng was het wel , maar de voetganger was toen heilig!( 1947 , zoiets )






1 opmerking: