Vertaal

zaterdag 17 september 2011

Ook al is het vandaag 67 jaar geleden ............ ,


De media heeft het er over , maar ook zonder hen is er veel bij me hangen over die dag (17 sept. 1944 ) en de dagen die er op volgden tot begin februari 1945 .
De Engelsen kwamen op de Ginkelse heide terecht , maar ook ten zuiden van Nijmegen .
Toen Arnhem niet te houden was werd er o.a. gevochten om het behoud van deze stad .Dat lukte met veel verlies van manschappen .
De gesneuvelden op het Lodewijkplein ( Trajanuaplein ) bij de brug zie ik zo nog voor me ........ . Evenals het optrekken naar Berg en Dal , allemaal zwaar bewapend , achter elkaar lopend onder dekking van de lindebomen .
Wij hoefden toen net niet te evacueren , en dat leverde dagelijkse granaten op in onze omgeving .De Duitsers bleven proberen om de brug over de Waal te vernietigen .
Op een gegeven moment sloeg een granaat een groot gat in de brug , maar dat werd simpel opgelost , ze maakten over dat gat gewoon een klein bruggetje , zodat ze de brug konden konden blijven gebruiken naar de Betuwe , wat toen Niemandsland was en daar altijd gepatrouilleerd werd .
Wij hadden toen ook Engelsen in huis , die dan doodmoe , vies en slaperig daarvan terug kwamen ,en zich erg veilig voelden in Nijmegen .
Dat sloeg over op ons en waren ook niet bang , terwijl daar in onze ogen best reden voor was !
Ik was toen een tiener ( geboren in 1928 ) , mijn broer was 19 jaar en wij vonden het ergens best interessant en eens wat anders dan school!Alhoewel we hem ook wel eens knepen hoor !
Bij het eten halen om 12 uur in het Caniciuscollege !Dan vielen er ook meestal granaten nml. .
 Die pan heb ik nog steeds en ik herken het geklepper van de deksel , tijdens zo'n tochtje , van angst .

1 opmerking: