Vertaal

woensdag 3 maart 2021

Òf je herkent dit òf je kunt het niet geloven ! terwijl het waar is !

Toen ik 10 was ,  in 1938  kreeg ik roodvonk .
Dat was toen zwaar besmettelijk .
Ik werd ogenblikkelijk naar een barak van het RK. Canisiusziekenhuis te Nijmegen , gebracht.
Terwijl ik Ned. Herv.  was .
Het gezin moest een week thuisblijven , in quarantaine .
Ik kwam in een lege zaal terecht .
En daar bleef ik 6 weken lang , strak in bed gehouden , ik mocht
er beslist  niet uit ! Ook niet om te plassen !!
Op zondag werden de dekens extra strak getrokken , en zo moest ik blijven liggen .
Dan was er gelukkig nog wel een leesboek , maar handwerken mocht niet !
De nonnen hadden het voor het zeggen . Punt uit .
Namen  hadden ze niet ," zuster " was genoeg  !
Ze hielden me schoon en ik kreeg eten en voor de rest bemoeiden ze zich niet met mij .
Als ze door de gang liepen keken ze wel , maar een lach was er niet bij ! 
Bezoek kreeg ik amper want het was aan de andere kant van de stad .
En dan moesten ze ook nog buiten blijven staan !
Toen die weken om waren  , hoe hou je het vol hè , ging ik vanaf mijn bed de taxi in ! Er was nog net een  zuster die de deur achter ons dicht deed .







1 opmerking:

  1. Vreselijk! Je zou er toch een trauma aan over kunnen houden. Ja er zaten krengen van nonnen bij hoor.
    Gelukkig ken ik ook een heel stel lieve.
    Heb ook roodvonk gehad, maar ik mocht gelukkig thuisblijven. Als 6 jarige ook Hepatitis A (geelzucht) waar ik 6 weken in bed en op mijn kamertje moest blijven. Dan kwam het lab thuis mijn bloed prikken. (huilen) Ik had een oude lampenradio gekregen. Die mocht je niet te lang aan laten, want dan werd ie te heet.
    Mijn moeder wilde hem lenen voor muziek bij de was.... was ze vergeten om hem op tijd uit te zetten....Foetsie Radio. Wat vond ik dat jammer, echt!!!

    BeantwoordenVerwijderen