Vertaal

zaterdag 1 maart 2014

Nijmegen

Vorig jaar augustus bezochten wij nog eens mijn geboortestad Nijmegen .
Sommige weten dat tot vervelens toe ,want ik blijf vaak de trieste  gebeurtenissen van Nijmegen herdenken .Dit jaar sloeg ik het in februari maar eens over !!!!!! ( grinnik )

Als je op de Belvedère staat zie je dit iedere zomer


Je ziet hier dus de Waalbrug die in 1936 klaar was, die ik zag bouwen vanuit ons klasse-raam !
Tijdens het Frontstad zijn , had een rake granaat een gat in het wegdek geslagen  , de geallieerden 
hebben daar toen een bruggetje overheen gebouwd !
Deze brug kon al jaren het verkeer niet meer aan ,vandaar dus die nieuwe brug bij Oosterhout.


De Stevenskerk in vol ornaat ! Met er voor , allemaal nieuwbouw ( na 1945)
Heel die oude buurt met stegen en steegjes is dus weg .
Dat was toen ik jong was soms eng om er doorheen te moeten !
Midden op de weg en hollen of je heel groot houden en rustig doorlopen ........!


Dit is nog zo'n steegje naast de Klokkenberg , dit zijn de steunberen , waar halverwege de hoogte van de muur aan de andere kant een speelplaatsje van de school lag .
In het hoekhuis had je toen de etalage van een bakker. Is dus helemaal verbouwd .
Als lagere school kinderen hebben we hier een hoop beleefd!



In de oudheid was de Muchterstraat een deftige buurt ,;nou dat was het in mijn lagere schooltijd allerminst meer ! Dat was als Protestant soms rennen voor je kinderleven!!!
Wij waren ook geen heiligen ,want als we werden uitgescholden dan deden wij ook ons mond open !!




1 opmerking:

  1. Leuke reportage Rini!
    Schitterend werkstuk in bloemen en vertel maar rustig hoor....
    het was een indrukwekkende tijd, dat gaat geen mens in de kouwe-kleren zitten!

    BeantwoordenVerwijderen