Vertaal

donderdag 19 september 2013

Eind dec.1944 werd ik 16 en wat kreeg ik toen zoal ?

Mijn verjaarsgeschenken bestonden uit ( je gelooft het niet !) :
een kammetje ,
een vulpotloodje met ook nog 5 biscuits (dat waren droge harde voedzame Engelse biscuits),
3 zakjes biscuits (uit eigen mond gespaard),
een reep chocolade ,
een grote appel + 2 zakjes biscuits ,
een doosje zelfgemaakte snoepjes ,
een stuk luxe zeep ,
bijna een kg spek met ook nog een half pond margarine en een worst van 400 gram ,
vijf gulden
Ook kwam mijn vriendin van toen , met mooie zelfgebakken gebakjes , nadat ik haar daar zelf  het meel , de suiker en de boter  voor geleverd had !

Het feestmaal ? En dat ging vlot op!
vermicellisoep van paardebeentjes
vlees uit een blikje , ws. corned beef
peertjes ,(3kg!)
(Làchen ! )Er kwam toen bij de warme maaltijd 3 kg aardappelen in de schil op tafel voor 6 personen ! De pan waarin ze werden gekookt heb ik nog!
Te weten  : 2 volwassenen , 2 jongens (17en 20 jaar) en 2 meisjes 16 en 9 jaar )
Custardpudding met bosbessensap.

Voor de custard werd ik op de fiets , geregeld naar  vlak voor Elst ( O.B. ) gestuurd . Daar kon je nog redelijke custard zonder bon krijgen .
De jus was  bruingekleurd water , iets gebonden .

Dit is allemaal echt waar , het komt uit het dagboek  wat mijn vader bijhield en het
de titel gaf :* Van benarde tijden *.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten