Vertaal

zondag 20 april 2014



Zandloperhiel 


Verdeel de steken zo over drie pennen dat de helft van het stekenaantal , dus de  1ste en 4de pen samen op één pen komt te staan . Dit wordt de hiel .

Je breit nu heen en terug.

De eerste pen brei je uit op 1 steek na , dan keer je .

Haal de laatstgebreide steek af en brei de pdraait ze een halve slag en breit ze verdraaid recht mee.en verder , maar brei 

weer 1steek minder .

Zo werk je verder,bij iedere pen steeds 1 steek minder breiend, tot er ongeveer eenderde van de oorspronkelijke steken over is .

Nu brei je 1 ronde waarbij je de verbindingslussen opneemt voor en na de hielpen , je draait ze een halve slag en breit ze verdraaid recht mee.

Je verdeelt deze hielpen in tweeën en zet de helften op twee pennen.

Nu minder je als volgt : vanuit de laatst gebreide middelste steken  op de hielpen brei je weer heen en terug, telkens 1 steek meer breiend voordat je keert, tot alle steken van de hielpen 

(nu de 1e en 4de pen) opnieuw zijn gebreid .

Voordat je de laatste maal keert brei je de extra steek voor en na de hiel samen met de steek ervoor, resp. erna .

Het oorspronkelijke stekenaantal is dan hersteld .



1 opmerking:

  1. Mag ik zeggen, Rini, dat ik er geen hout van snap, geen bal;
    ik ben al niet zo'n breiSTER en sokken breien heb ik nooit gedaan.
    Mijn Moeder kon dat goed, breide altijd de sokken voor mijn Vader.
    Ik heb niemand om sokken voor te breien, dus is het niet zo erg dat ik het niet kan volgen.
    Nog een prettige paasmaandag; hier laat het zonnetje het een beetje afweten, jammer.
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen